Dawit Abebe, Foto: C.K. Amanie Magazine

About the artist

Dawit Abebe wurde 1978 in Addis Ababa (Et) geboren. Er lebt und arbeitet in Addis Ababa (Et).
2001 Diploma in Painting, Sculpture, Graphics, Photography and Industrial Design, Allé School of Fine Art and Design, Addis Ababa University, Addis Ababa.
———
Dawit Abebe was born in 1978 in Addis Abeba (Et). He lives and works in Addis Ababa (Et).
2001 Diploma in Painting, Sculpture, Graphics, Photography and Industrial Design, Allé School of Fine Art and Design, Addis Ababa University, Addis Ababa.

GEBOREN | BORN

1978 in Addis Abeba

GENRE

Malerei, Bildhauerei, Grafik, Fotografie und Industriedesign/Painting, Sculpture, Graphics, Photography and Industrial Design

LAND | COUNTRY

Äthiopien/Ethiopia

ABSCHLUSS | DEGREE

Allé School of Fine Art and Design, Addis Ababa University

KÜNSTLER-STATEMENT | ARTIST STATEMENT

01.

Umwelt, High-Tech-Urbanisierung und Umgang mit dem Fortschritt | Environment, high tech urbanisation and idea of progress

Dawit Abebe, geboren 1978, absolvierte die Allé School of Fine Art and Design an der Addis Ababa University mit einem Diplom in Malerei, Bildhauerei, Grafik, Fotografie und Industriedesign. Seine Arbeit setzt auf lebhafte, lebendige Farben, die zuweilen im Widerspruch zu seinen gewählt dunklen Themen stehen, und thematisiert zeitgenössische Sorgen um die Umwelt, High-Tech-Urbanisierung und unseren Umgang mit dem Fortschritt. 2019 wurde er von Artnet als einer Highlight Künstler der Zukunft der zwei wichtigsten Künstler ausgewählt, 2017 wurde er zum “Chevalier of Frances Order of Arts and Letters” durch das französische Kulturministerium ernannt. Im Jahr 2001 gründete er das Habesha Art Studio in seiner Heimat Äthiopien, wo er weiterhin als Vollzeit-Künstler tätig ist. Neben zahlreichen erfolgreichen internationale Ausstellungen in Afrika, Europa und dem Nahen Osten hat Abebe auch mit Wohltätigkeitsorganisationen wie UNICEF zusammengearbeitet und Workshops für Straßenkinder in Arba Minch, Jinka und Addis Abeba abgehalten.
———
Dawit Abebe, born in 1978, graduated from the Alle School of Fine Art and Design at Addis Ababa University with a diploma in painting, sculpture, graphics, photography and industrial design. His work relies on vibrant, lively colours, which at times contradict the dark subject matter, addressing contemporary concerns about the environment, such as high-tech urbanisation and our idea of progress. In 2019 he was picked by Artnet as one of the two most important arDsts working out of Ethiopia today, and in 2017 he was named “Chevalier of Frances Order of Arts and Letters”. In 2001, he founded the Habesha Art Studio in his native Ethiopia, where he continues to be a full-time artist-in-residence. In addition to numerous successful international exhibitions across Africa, Europe and the Middle East, Abebe has also worked with charities such as UNICEF to hold workshops for street children in Arba Minch, Jinka and Addis Ababa.

02.

Die Pose der Dominanz | The pose of dominance

Die Serie “Long Hands” umfasst Gemälde, die sich um den äthiopischen Ausdruck “lange Hände haben” (ረጅም እጆች) drehen, der sich auf die Macht bezieht, die in verschiedenen Formen von einigen wenigen ausgeübt wird, während sie das Leben von vielen beeinflusst. Jedes dieser Werke zeigt eine nackte männliche Gestalt mit einem übergroßen langen Arm, der in einer Pose der Dominanz über die Leinwand gebogen ist. In mehreren der Gemälde wird die Hand gezeigt, die sich in den Boden drückt, als würde sie die Erde unterdrücken, und an jedem Handgelenk befindet sich eine glänzende Uhr. Interessanterweise ist die Uhr das am “realistischsten” wiedergegebene Objekt in diesen surrealen Szenen, was gleichzeitig die Aufmerksamkeit des Betrachters auf ihre Anwesenheit lenkt und einen Kommentar zur Obszönität des Reichtums darstellt. In ähnlicher Weise zeigen die Gemälde Collage-Ausschnitte von kleinen Figuren als Repräsentanten der zeitgenössischen Kultur – einschließlich religiöser und politischer Führer sowie berühmter und gewöhnlicher Figuren – im Gegensatz zur mythischen Präsenz des “langarmigen Mannes”. Die nebeneinander stehenden künstlerischen Stile symbolisieren die Verschmelzung von Zeit in der Arbeit des Künstlers und betonen gleichzeitig die dauerhafte Macht, die Erzählungen haben können und wie sie eine individuelle wie auch eine kollektive Identität mit schädlichen Folgen beeinflussen können.
———
The ‘Long Hands’ series comprises paintings that revolve around the Ethiopian expression of “having long hands” (ረጅም እጆች) which refers to power exercised in various forms by the few while affecting the lives of many. Each of these works depict a naked male form with one oversized long arm bent into a pose of dominance across the canvas. In several of the paintings, the hand is shown pressing down into the ground as if suppressing the earth and on each wrist there’s a shiny watch. Interestingly, the watch is the most ‘realistically’ rendered object in these surreal scenes, simultaneously drawing the viewer’s attention to its presence and offering a comment on the obscenity of wealth. In a similar way, the paintings feature collage cut-outs of small figures as representative of contemporary culture – including religious and political leaders as well as famous and ordinary figures – in contrast to the mythical presence of the ‘long-armed man’. The juxtaposed artistic styles symbolise the conflation of time in the artist’s work, whilst also emphasising the lasting power that narratives can hold and how they can impact an individual as well as a collective identity with detrimental consequences.

03.

Handeln nach dem Konsum inszenierter Geschichten | Acting after consuming staged stories

„Mein Ziel ist es, einen Dialog zu eröffnen, damit wir hinterfragen können, was mit der Existenz derjenigen geschieht, die solche inszenierten Geschichten ‘konsumieren’ und nach ihnen ‘handeln'”, sagt der Künstler. Auf diese Weise lädt Abebe die Betrachter ein, über die “Bearbeitung” von Geschichte nachzudenken: nicht nur zu untersuchen, wie Geschichten erzählt werden, sondern zu welchem Zweck, um letztendlich zu erkennen, wie sie die eigenen Perspektiven beeinflussen könnten.
———
‘My aim is to open a dialogue for us to scrutinise what happens to the existence of those who ‘consume’ and ‘act upon’ such manoeuvred stories,’ says the artist. In this way, Abebe invites viewers to consider the ‘editing’ of history, to examine not just how stories are told, but for what purpose, and to recognise how they might influence one’s perspectives.

CURRICULUM VITAE

EINZELAUSSTELLUNGEN | SOLO EXHIBITIONS

2022
(Upcoming), Kristin Hjellegjerde Gallery, London
2021
(Upcoming) Long Hands, Kristin Hjellegjerde Gallery, Berlin
2020
EDIT, Kristin Hjellegjerde Gallery, London
2018
Mutual Identity, Addis Fine Art, Addis Ababa
LIMINAL THE AGE OF MOBILE-TY , gallery 68 projects, Berlin
2017
Solo Exhibition at Galerie Kornfeld, Berlin “Quo Vadis?”, Kristin Hjellegjerde Gallery, London
Art Dubai , with Kristin Hjellegjerde Gallery, Madinat Jumeirah, Dubai
2016
VOLTA NY Art Fair, with Kristin Hjellegjerde Gallery, Pier 90, New York
2015
Background 2, Kristin Hjellegjerde Gallery, London
2014
Background 1 , Lela Gallery, Addis Ababa
2012
X-Privacy, Alliance Ethio-Française, Addis Ababa
2010
Dawit Collection, Alliance Ethio-Française, Dire Dawa
2009
Pin Codes, Alliance Ethio-Française, Addis Ababa
2006
Green Women , Alliance Ethio-Française, Addis Ababa

GRUPPENAUSSTELLUNGEN | GROUP EXHIBITIONS

2019
Karachi Biennial , Pakistan
Kubatana , Vesoossen Kunstlaboratorium, Norway
2018
1:54 Contemporary African Arts Fair , London, United Kingdom
Imago Mundi, Trieste, at Salone degli Incanti, Italy
2017
VOLTA13 , Markthalle, Basel
Everything Exists Now , Kristin Hjellegjerde Gallery, London
Art Dubai , with Kristin Hjellegjerde Gallery, Dubai
2016
What about Africa?, Witteveen Visual Art Centre, Amsterdam
2015
Concerning the Internal , Circle Art Gallery, Nairobi
START Art Fair , with Kristin Hjellegjerde Gallery, Saatchi Gallery, London
Visibles/Invisibles: L’Afrique Urbaine et ses Marges, Foundation Blachere
CapeTown Art Fair, Cape Town
Pangaea II: New Art from Africa and Latin America, Saatchi Gallery, London
2014
Habesha Collection , National Museum of Ethiopia, Addis Ababa
Sound of Changes, Ethiopian Modern Art Museum, Addis Ababa
East Africa Encounters, Circle Art Agency, Nairobi
Circle Art Agency AucDon, Nairobi
Silver Sea Cross-Ship, touring exhibition Trade Roots, Kristin Hjellegjerde Gallery, London
2013
Art of Ethiopia, Sheraton, Addis Ababa
Cutlog Art Fair, Paris
2010
Alliances en résonance, Paris
Al Bastakiya Art Fair, Dubai
2009
East Africa Art Biennale, Tanzania
2008
Langano 2, Alliance Ethio-Française, Addis Ababa
Langano 1, French Embassy, Addis Ababa
2007
Habesha Art Show, Lela Gallery, Addis Ababa
Group Exhibition, Alle School of Fine Art and Design, Addis Ababa University, Addis Ababa
Group Exhibition, Residence of First Secretary of USA Embassy, Addis Ababa
Speak Africa, UNICEF, Addis Ababa
Zero Gravity, LELA Art Gallery, Addis Ababa
Engineering Tomorrow, Addis Ababa Faculty of Technology, Addis Ababa
2005
Ethiopia Remix, Alliance Ethio-Française, Addis Ababa
Group Exhibition, American Community School, Addis Ababa
2004
Group Exhibition, Addis Art Gallery, Los Angeles
Friendship, Saron Studio, Addis Ababa
Photography Exhibition, German School, Addis Ababa
Habesha, Alliance Ethio-Française, Addis Ababa
2003
Body Corps, Alliance Ethio-Française, Addis Ababa
2002
Group Exhibition, Habesha Art Studio, Addis Ababa
Group Exhibition, Habesha Art Studio, Addis Ababa
2001
Group Exhibition, Residence of First Secretary of Spain Embassy, Addis Ababa
Group Exhibition, University School of Fine Art and Design, Addis Ababa

ZENTRALE WERKE | KEY WORKS

Dawit Abebe: Mutual Identity 9, 2017, chalk and collage on paper, 180 x 180 cm

Dawit Abebe: Long Hands 10, 2019, acrylic and collage on canvas, 70 x 60 cm

Dawit Abebe: Long Hands 16, 2020, acrylic and collage on canvas, 70 x 60 cm