Martine Poppe

About the artist

Martine Poppe wurde 1988 in Oslo (NO) geboren. Sie lebt und arbeitet zwischen Oslo und London (UK).
2007-2011 Slade School of Fine Art BA, 2011-2013 Slade School of Fine Art MFA

———

Martine Poppe was born in 1988 in Oslo (NO). She lives and works between Oslo and London (UK).
2007-2011 Slade School of Fine Art BA, 2011-2013 Slade School of Fine Art MFA

GEBOREN | BORN

1988 in Oslo

GENRE

Malerei, Plastik, Rauminstallation/Painting, Plastic, Installation

LAND | COUNTRY

Norwegen/Norway

ABSCHLUSS | DEGREE

Staatliche Akademie bildende Künste Karlsruhe (Bildhauerei), Hochschule für Bildende Künste "Städelschule" Frankfurt am Main (Malerei), 2. Staatsexamen Humanmedizin

KÜNSTLER-STATEMENT | ARTIST STATEMENT

01.

Fließende Übergänge der Materialien | Fluidity between the materials

Martine Poppes Ausgangsmaterialien sind oft Fotografien oder Stoffe, diese dienen ihr als eine Art Gebrauchsanweisung und initiieren den künstlerischen Schaffensprozess. Mal befestigt sie ihre Vorlagen hinter einem aufgespannten, durchscheinenden Stoff und kreiert so eine durchsichtige Leinwand, welche sie dann mit Ölfarbe bemalt; oder sie zerreißt und zerknüllt ihr Ausgangsmaterial oder formt es zu später im Ausstellungsraum stehenden Skulpturen um. Statt die Arbeiten als Fotografien, Gemälde oder Skulpturen zu kategorisieren, entwickelt sie jedes Kunstwerk aus den fließenden Übergängen ihrer Materialien heraus.
———
Poppe’s source materials, which are often photographs or fabrics, instigate her process, much like a set of instructions. Sometimes she affixes the source material behind translucent fabrics on stretchers, creating a screen that she can see through and work on with paint. At other times, she tears and scrounges it up, or reshapes it as standing barriers in the exhibition space. Rather than regarding her work as photography, painting or sculpture, she develops each piece from the fluidity between the materials.

02.

Der Raum hinter der Leinwand | The space behind the canvas

Die Pastellbänder in Poppes neuesten Arbeiten bleiben ihrem Markenzeichen – den halbmondförmigen Pinselstrichen auf Seide oder Polyestersegeltuch – treu und erinnern dabei an die kontrollierte Stille von Agnes Martins Streifenmalerei. Hinter Poppes Linien jedoch entsteht, durch die partielle Sicht auf drapierten, von der Künstlerin mit Farbe bespritzen Stoff, eine Energie zeitgenössischer Spannung. Poppes bearbeitete Stoffe leuchten spielend durch die zarte Leinwand und schweben dabei zwischen dem Greifbaren und Unwirklichen.
“Die Leinwand wird normalerweise als das ‘echte’ Gemälde angesehen, deshalb ist der Raum dahinter – immer noch sichtbar zwischen den Linien der ruhigen, geordneten Oberfläche – ein Ort an dem ich aggressiv, verletzlich, verloren und bei mir selbst sein kann.”
———
Pastel bands – painted in Poppe’s trademark circular brush strokes on silk or polyester restoration fabric – are reminiscent of the controlled silence of Agnes Martin’s striped works. Between the stripes, however a partial view of draped and paint-splattered fabrics generates a surge of contemporary noise and energy. Suspended between the tactile and the unreachable, Poppe’s works flex and glow through the delicate canvas. “The surface is usually regarded as the ‘real’ painting, so the space behind – still visible between the lines of the cool, ordered surface – is a place I can be violent, intimate, vulnerable and lost.”

03.

Motivfindung und Nacktheit in der Kunst | Motif finding and nudity in art

Poppe nimmt auch gern fotografische Bilder als Vorbild, welches mit Öl von oben links nach unten rechts malt. Der Prozess ist sehr physisch und erfordert, dass sie quasi als „menschlicher Drucker“ au6riL und das Foto in Originalgröße auf durchscheinendes Polyester-Restaurationsgewebe als Malerei überträgt. Das Gewebe fungiert während des Malprozesses als Leinwand, die den Abdruck verdeckt und die Beziehung des Künstlers zum gewählten Motiv offenbart. Rhythmische Pinselstriche sind alles, was von der Bewegung und Aktion des Malens übrig bleibt. Das resultierende Bild, sowohl Subjekt als auch Objekt, triumphiert über seinen Inhalt und fungiert als nackter und ehrlicher Dialog mit dem Betrachter. In dieser Mensch-Maschine-Schnittstelle der Interpretation und Replikation von Fotografie schafft Poppe eine Schleife zwischen dem Künstler, dem Kunstwerk und dem Betrachter.
———
Poppe records photographic images by painting from top left to bottom right. The process is intensely physical, requiring the artist to perform as a human printer, replicating full-scale prints onto translucent polyester restoration fabric. The fabric acts as a screen during the painting process, covering the print and revealing the arUst relationship with the chosen subject. Rhythmic
brushstrokes are all that remains of the movement and action of painting. The resulting image, both subject and object, triumphs over its content, and act as a naked and honest dialogue with the viewer. In this human-machine interface of interpreting and replicating photography, Poppe creates a loop between the artist, the artwork and the viewer.

CURRICULUM VITAE

Ausstellungen (Auswahl) | Exhibitions (selection)

Selected solo and two person exhibition

2021
TBA, Kristin Hjellegjerde, Nevlunghavn, Norway
To be announced, Buer Gallery, Oslo, Norway
2020
Zima Blue, Kristin Hjellegjerde Berlin, Berlin, Germany
2019
Waiting for Y, Kristin Hjellegjerde, London, United Kingdom
Artmonte Carlo, VI, VII, Monte Carlo, Monaco
2018
Portraits of trees, Trafo Kunsthall, Asker, Norway
Aphrodite lowersher mirror, Kristin Hjellegjerde Berlin, Berlin, Germany
2017
Rink+Poppe, Venet-Haus Galerie, Neu Ulm, Germany
Art Brussels, Kristin Hjellegjerde, Brussels, Belgium
UNTITLED San Francisco, Kristin Hjellegjerde/Narrative Projects, San Francisco, CA, US
2016
Volta 12,Kristin Hjellegjerde, Basel, Switzerland
Crinkled escape routes and other somewhat flat things, Kristin Hjellegjerde, London, United Kingdom
2015
50% Grå, Trafo Kunsthall, Asker, Norway2014 Anatidaephobia, Kristin Hjellegjerde, London, United
Kingdom

Selected group exhibitions

2022
Linse og pensel, Lillehammer Kunstmuseum, Lillehammer, Norway
Girl meets girl, Vestfossen Kunstlaboratorium, Vestfossen, Norway
2020
Sorgenfri Skulpturpark, Sorgenfri, Oslo, Norway
2084, Cable Factory, Helsinki, Finland2020 Art on a postcard, The Allbright, London, UK
2019
Enter Art Fair, Kristin Hjellegjerde Gallery, Copenhagen, Denmark
Artist Rooms, cur.Richeldis Fine Art and Encounter Contemporary, Copeland Gallery,
London, United Kingdom
Carousel,The Koppel Project Central, London, UK
Kunstnerliv, travelling exhibition, Norway
ALAC, VI,VII, Los Angeles, CA, USA
2018
Imago Mundi, Luciano Benetton Collection, Treviso, Italy
LISTE, VI, VII, Basel, Switzerland
Between the lines, Kvinnemuseet, Kongsvinger, Norway
Studio Spring, CCA Andratx, Majorca, Spain
Art Brussels, Kristin Hjellegjerde, Brussels, Belgium
Slippage:Performative utterances in painting, cur. Lucy von Goetz and Oliver Morris-Jones,
Post_Institute, London, UK
Collection display, House of St. Barnabas,London,UK
Between the lines,Oslo National Academy of the Arts, Oslo, Norway
2017
Volta 13, Kristin Hjellegjerde, Basel, Switzerland
The Other Side curated by Paul Carey-Kent,House of St. Barnabas, London, UK
Los Angeles Benefit Art Auction
Rema Hort Mann Foundation at Nicodim Gallery, Los Angeles, United States
2016
Nordic Light International Photography Festival, Kristiansund, Norway
Contemporary Visions VI, Beers, London, United Kingdom
G-Zero,London Art Fair,Kristin Hjellegjerde, London Business Centre, United Kingdom
Residencies
2019 Cité internationale des arts, Ingrid Lindbäck Langaards Stiftelse, Paris, France
2018 The Banff Centre, Banff, Alberta, Canada
2017 CCA Andratx, Majorca, Spain
2015 Hooper Projects, Los Angeles, CA, United States
2013 Slade School of Fine Art, London, United Kingdom

Stipends and awards

2019 Stipend,Billedkunstnernes Vederlagsfond, NBK
2016 Arbeidsstipend for yngre/nyetablerte kunstnere, The Norwegian Arts Council
2015 Arbeidsstipend for yngre/nyetablerte kunstnere, The Norwegian Arts Council
2015 Prosjekstøtte, The Norwegian Arts Council
2015 Contemporary Visions VI, Beers, London, United Kingdom
2014 Diversestipend for nyutdannede kunstere, The Norwegian Arts Council
2014 East London Painting Prize, Bow Arts, Shortlist, London, United Kingdom
2013 Contemporary Visions IV, Beers, Shortlist, London, United Kingdom
2013 Threadneedle Prize
2013, Mall Galleries, London, United Kingdom
2011 Stipend, Ingrid Lindbäck Langaards Stiftelse, Norway
2011 Denys Holland Prize, University College London, United Kingdom
2010 Northern Lights Prize, NorskArt, Norway/United Kingdom

ZENTRALE WERKE | KEY WORKS

Martine Poppe: There is no layer on top, 2017, Oil on polyester restoration fabric, 160 x 120 cm

Martine Poppe: A fine day for it, 2020, acrylics , pigment ink, tarpaulin, wire, epoxy, 195 x 90 x 50 cm

Martine Poppe: Shower and sun, 2020, oil on polyester restoration fabric and textile, 200 x 120 cm